Limbajul imaginar/practica artistică scoate la iveală necesitatea pentru convenții-cadru stabilite în constituirea de înțelesuri, când iei elemente care sunt foarte la îndemână, aproape ca abordare și ca stil și le discuți în practica ta artistiă, ajuți publicul să înțeleagă mai bine sensul artei. Încă există tendința majorității de a vedea crearea de noi forme ca adulând cele mai înalte valori ale tuturor activităților umane. Elevii din clasele gimnaziale, până nu de departe generațiile care n-au fost cuprinse de-a valma de kitsch-ul tehnist, încă obişnuiesc să apeleze la predarea de referate scrise de mână. Fenomenul caligrafiei, care începe din grădiniță prin punerea bazelor sistemului de scriere, înțelegerea şi aprofundarea lui, vine la îndemână în anii ulteriori pentru un nivel de scriere ştiințifică mediocru, dar nu acesta este accentul pe care îl pun copiii. Nu vorbim despre cauzalitățile cunoaşterii, cât selecțiile naturale privind intervențiile fizice pe un text. Îngroşare, subliniere, folosirea culorilor de contrastare cuvânt. O caligrafie inedită, de inspirație (poate fi medievală, tribală, graffitti). Spargerea încadrării şi paginației. Adăugarea de elemente figurative mai mult sau mai puțin relevante în text. Ține de un situaționism la fel de sau mult mai previzibil decât actul original al compunerii artei propriu-zise, deoarece apelează la o intuiție estetică corijată de intelect (nativ şi în grad de aculturație), pe măsură ce, evenimențial vorbind, compunerea unui sistem nou luând seamă de toate celelalte vechi, poate duce într-adevăr spre un limbaj nou, dar a cărei logică nu este eminamente funcțională, ceea ce îi conferă valoare de obiect artistic. Se dă frâu liber creației într-o măsură aproape euritmică; apare poezia sonoră şi concretă. La intersecția muzicii cu poezia, aceasta nefiind semnificată, se acordă o întâietate carcasei şi sunetului, în noile proporții metalingvistice. Dar tututor ne plac pădurile.
DESPRE
EUGEN RĂDESCU
Eugen Rădescu este manager cultural și curator, specializat în relativism moral, etică și conexiunile dntre artă și politică. A scris pentru diferite publicații naționale și internaționale. A fost, printre altele, curatorul Bucharest Biennale 1 (2005, al expozițiilor “How Innocent Is That?”, "Common Nostalgia" la Pavilion, “Hidden Shadows/Roma stories” Mobius Gallery, București. Este co-editorul PAVILION – journal for politics and culture, co-directorul Bucharest Biennale și președinte al board-ului organizațional BUCHAREST BIENNALE. Este membru al board-ului de selecție apexart New York (SUA). A ținut numeroase conferințe la diverse instituții, printre care apex, New York; Badisher Kunstverein, Karlshrue; Casa Encedida, Madrid; Paris Photo, Paris, Gulbenkian Centre, Lisabona, Kunsthalle, Viena. A publicat cartea “How innocent is that?” la Revolver Book, Berlin (2009) și “QUEER. Istorii ilustrate” la Black Button Books (2019), București. Este lector la Universitatea București și profesor asociat Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj. Locuiește și lucrează în București.
Proiectul „Apel Nou” reprezintă o încercare de diminuare a distanței creată între artist și familie, odată cu mutatul de acasă pentru urmarea studiilor universitare, un corespondent ce se adaugă unei comunicări simple, tradiționale, familiare - un aport ce necesită o repoziționare a legăturilor de familie, prin prisma tehnologiei dar și a distanței. Legăturile nu se rup, dar Lucian intervine prin abordarea artistică asupra acestor legături cu familia, prin prisma a cum vede el eșantionul de emoții și nu cum se recalibrează conexiunile familiare printr-un nou apel.
Galerie
BIO AUTOR
LUCIAN BARBU
Absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj Napoca, Lucian folosește medii diverse pentru a aborda teme sensibile, cu o încărcătură emoțională mare, care provin de obicei din mediul familial. Tânărul artist îmbracă subiecte sumbre într-un umor caracteristic, moștenit din familie. Lucrarea de licență este realizată sub coordonarea conf. univ. dr. Cristian Opriș și conf. univ. dr. Alice Iliescu.
Bogdan realizează ,,un nou univers” virtual ce funcționează după alte legi decât cele ale fizicii tradiționale. Simularea acestui univers reprezintă o ilustrare a modului în care ar putea funcționa inteligența artificială. Lucrarea va fi completă în momentul introducerii în ecuație a factorului uman, acest dialog fiind posibil cu ajutorul unui software programat să interacționeze la impulsurile transmise de mișcare. Partea provocatoare intervine atunci când tot acest angrenaj AI este pus în interacțiune cu o ființă umană - unde avem două tipuri de duplicități, o schemă congnitivă computerizată și o schemă naturală, un creier ca o bucată de carne.
Galerie
BIO AUTOR
BOGDAN-ȘTEFAN MATEI
Absolvent al Facultății de Arte și Design din Timișoara. Printre cele mai importante participări ale sale se numără: instalația “The Room”, proiect colateral al Bienalei Art Encounters; “Seeing Time”, expoziție de grup, Kunsthalle Bega, Mulhouse019 Biennale. Proiectul de disertație este realizat sub coordonarea prof. univ. dr. Adriana Lucaciu.
Pe cât de natural, pe atât de artificial, lucrarea reprezintă o conviețuire contrastantantă a percepției și a simțurilor prin propria conștiință umană. Făcând o analogie între pattern-ul sinesteziei și statutul de cyborg, animația conduce spre un punct unde cele două se întâlnesc și creează un spațiu de unde rezultă noua experiență senzorială. Abordarea Emei este diferită aici, ea propune un spațiu al deschiderii creierului uman înspre o nouă realitate, fără a fi judecător sau a se opune, ci doar să traducă o gamă, printr-o imagine.
Galerie
BIO AUTOR
EMA MOTEA
Absolventă a Universității Naționale de Arte București, Ema experimentează în aria de new media, animație și modelare 3D, cât și colaje foto editate digital. Lucrările sale reflectă concepte actuale erei post-internet, cyborg art, transumanism și modul în care influențează tehnologia viața contemporană. Proiectul de licență este realizat sub coordonarea conf. univ. dr. Nicolae Alexi și asist. univ. Oana Bordeanu.
Semnele iau o nouă formă punând publicul in rol de translatori a unei suferințe des întalnite. Pentru a găsi o formulă relevantă acestui subiect, artistul a ales să apeleze la o formă de limbaj plastic în concordanță cu fluiditatea limbajului semnelor. Iar atunci când aceste semne dispar, râmăne intensitatea gestului, dincolo de înțelegere, transpui muzica și sunetul în formele lor cele mai pure și concrete, un timbru diferit care ajută la conexiunea dintre imagine și gest.
Galerie
BIO AUTOR
OVIDIU COMĂNICI
Absolvent al Facultății de Arte Plastice din cadrul Universității de Arte și Design, Cluj Napoca. Tânăr pasionat în artele gravurii. Pe parcursul celor trei ani de studii, și-a îmbogățit maniera de lucru cu diverse tehnici, derivate din gravură, dar a rămas fidel litografiei. Acum încearcă diferite stiluri artistice pentru a-și exprima trăirile. A realizat lucrarea de licență sub îndrumarea prof. univ. dr. Cristian Opriș.
Proiectul Anei Costov explorează tema identității naționale din perspectiva generațiilor tinere ce au crescut în contextul moștenirii sovietice în Republica Moldova. Aceste generații sunt urmărite de o atmosferă de stagnare și permanentă incertitudine. Este același hău identitar, ideologic și național pe care l-a trăit și România (și îl mai trăiește). O discrepanță atât între generații cât și fizic, o încercare de apropiere de lumea civilizată, prin asumarea unui trecut care nu mai poate fi deloc acolo, și ar trebui mai repede uitat sau asumat. Clivajul nu este numai unul identitar, dar este și unul generațional - un prag ce se așează între cei răspund rapid și intens la noile realități și ceilalți, refractari și mai puțin optimiști.
Galerie
BIO AUTOR
ANA COSTOV
A obținut licența în arte grafice la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca. Arta ei este o explorare a vieții simple, de zi cu zi, a relațiilor dintre oameni, natură, mediu și a conexiunilor dintre acestea. Lucrarea de disertație a Anei este realizată sub coordonarea prof. univ. dr. Daniela Chiorean.